Allerlaatste training van Willy Van Wauwe 96 jaar

Willy aan de top !!!

 

Op zondag 17 juni gaf Willy zijn laatste training. Op 96-jarige leeftijd gaat hij op pensioen als trainer van onze club.

 

Dit lieten wij natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. Er werd een persbericht rondgestuurd en de fotografen kwamen hier gretig op af. Ook de burgemeester van Temse, Luc De Ryck, schepen Debbie Vermeiren, Lieve Truyman, alsook ere-schepen van sport Wim Van Rossem wilden Willy in de bloemetjes zetten.

 

De gymnasten zongen een liedje op de tonen van K3 met een aangepaste tekst speciaal voor Willy :

‘Willy aan de top, turnen is geen flop met Willy aan de top. Jij bent onze held, we kijken naar je op want jij staat aan de top.’

 

Hierna zei de burgemeester van Temse heel mooie woorden over onze Willy. We werden er heel even stil van. Het is echt wel een heuse prestatie : de oudste actieve trainer van de wereld ! Dit werd onderzocht tijdens de Olympische spelen in Londen in 2012.

 

De meisjes van de recrea wedstrijden kregen van 12.00 tot 13.00 nog een extraatje. Willy gaf hen een korte opwarming in zijn eigen speciale stijl. Een fotograaf kon hier enkele mooie beelden van vastleggen. Zoek dit maar op in de krant.

 

We zijn Willy allemaal heel dankbaar voor alles wat hij ons geleerd heeft. En ondanks dat hij op pensioen is, zullen we hem toch nog dikwijls in de turnzaal zien, denk ik.

 

Willy, geniet van je vrije tijd !

 

Uw verslaggeefster ter plaatse,

Katrijn

 

Einde seizoen en definitief afscheid van Willy Van Wauwe

Beste leden,
De vakantie komt nu wel heel dicht bij.
Onze laatste trainingen van dit seizoen zijn voorzien op:
16 juni voor de sporthal van Temse
op 17 juni voor de sporthal van Sint-Niklaas.

Wie graag nog een tekening of kaartje wil afgeven aan onze Willy kan dit gerust doen op zijn allerlaatste training.
We hopen op deze dagen al onze gymnasten terug te zien om Willy te komen uitwuiven.

Verder wensen we iedereen een welverdiende vakantie toe en we zien jullie terug in september.

Vanwege al onze trainers, mensen van de werkgroep en het bestuur.

Geniet er van !!

Jarne meersman, Ploegenwedstrijd Toestelturnen jongens Sint-Gillis bij Dendermonde

Brevettendag 12 mei 2018

Nadat onze clubwedstrijd een aantal keer werd verplaatst van datum, werd hij definitief vastgelegd op zaterdag 12 mei. Ondanks het verlengde weekend en het mooie weer, mochten wij meer dan 130 gymnasten verwelkomen.
Het rotatieschema werd goed opgevolgd en de gymnasten turnden het ene toestel na het andere. Er was altijd wel iets te beleven. Van groot tot klein lieten de gymnasten zien wat ze het afgelopen seizoen hebben bijgeleerd. Ook onze Fundance gaf het beste van zichzelf.
Iedereen keek uit naar de prijsuitreiking. Voor sommigen hun eerste medaille, voor anderen de zoveelste (maar daarom niet minder gewaardeerd). Onze Willy werd bij de uitreiking geassisteerd door de Schepen van Jeugd en Sport van Temse, Debby Vermeiren. Wij danken haar dat zij in deze drukke tijden toch even tijd wou vrijmaken om onze brevettendag mee af te sluiten.
Geniet nog even na dankzij de vele foto’s. Deze werden genomen door de opa van Kiandro en Jens, onze website-verantwoordelijke.

2 de recreatietornooi TTm was een succes

Tweede recreatornooi van het seizoen.

 

We begonnen ons wedstrijdweekend met een zieke gymnast in de categorie 7-8 jaar. Manon haalde alles uit de kast en turnde een mooie wedstrijd. Zij werd dan ook beloond met een gouden medaille.

In de namiddag zette onze meisjes van 9-10 jaar hun beste beentje voor. Kyana behaalde brons. Jana, Hanne, Juna en Lien sleepte een zilveren medaille in de wacht.

De derde wedstrijd kwam Sarah aan bod in de categorie +15 jaar opgelegd werk. Zij hield de tegenstand op verre afstand. Ze behaalde de eerste plaats met 50,80 punten (meer dan 4,7 punten voorsprong op de tweede).

 

Op zondagvoormiddag kwamen de meisjes 11-12 jaar aan bod. Ook zij waren gedreven om alles te geven. Anouck won een bronzen medaille. Axelle, Büsra en Lies behaalde zilver.

Het weekend in de sporthal van Nazareth sloten we af met nog een zieke gymnast. Charlotte turnde ondanks de keelpijn een zeer mooie wedstrijd. Zij behaalde een 6e plaats.

 

Tot de leeftijd van 12 jaar krijgen alle gymnasten bij recreatornooien een medaille (goud, zilver of brons). Vanaf 13 jaar krijgen alleen de podiumplaatsen een medaille.

 

De trainsters, Jolien, Febe en Katrijn zijn supertrots op alle gymnasten. Er is hard getraind na de eerste wedstrijd en dit werd dan ook beloond met een veel beter resultaat. We gaan nu hard aan het werk voor de volgende wedstrijd binnen 3 weken in Denderhoutem en onze eigen clubwedstrijd op 12 mei.

TURNGALA 2018

Dag iedereen,

 

Ik hoop dat de omschakeling naar het zomeruur jullie niet te veel parten heeft gespeeld.

 

Ikzelf heb er geen probleem mee, meer nog: deze nacht heb ik heel goed geslapen en dat komt door jullie allemaal; jullie waren gisteren een keitoffe bende, ik ben blij om tot een club te mogen en kunnen behoren die in staat is om tot dergelijk resultaat als dat van gisteren met het Turngala kan komen, daarover hoef ik dus niet wakker te liggen!

 

Ik heb niets anders dan terechte positieve commentaren mogen aanhoren en dat doet deugd. Dat komt natuurlijk door jullie inzet waarvoor mijn oprechte dank, daarvoor doen we het en dat is voor meer dan 100%geslaagd!!!

Om te bewijzen dat niet enkel ikzelf maar ook andere mensen aangegrepen waren over de kwaliteit van het Turngala zet ik hieronder de mail die ik van de ondervoorzitter van de sportraad van Sint-Niklaas gekregen heb.

 

 

 

Beste Tonny,

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de uitnodiging die ik mocht ontvangen voor het jaarlijks turngala.

Bij het ochtendgloren van deze zonnige zondag gaan mijn gedachten uit naar jullie prachtige voorstelling “de teletijdmachine” en het fijne gesprek dat we nadien hadden.

Voor mij is dit een mooie gedachte bij de aanvang van het zomeruur en voor jullie waarschijnlijk een blij en voldaan gevoel na een drukke en vermoeiende avond.

Ook wil ik jullie in naam van de Stedelijke Sportraad feliciteren met jullie geweldige “performance” die een “topscore” verdient.

Wat mij opviel, was met welk professionalisme de show was opgebouwd. Geweldige acts van jullie leden afgewisseld met gymnastische hoogstandjes van topatleten, zorgden voor een mooi uitgebalanceerd programma met een geweldige apotheose.

Dat jullie hierbij ook willen gebruik maken van alle hedendaagse maar ook dure technische middelen, is lovenswaardig.

Het verveelde mij voor geen seconde.

Dat de voorstelling lang duurde, bewijst dat jullie aandacht hebben voor alle leden uit deze grote club.

Zowel klein en groot, nieuw en ervaren kwam aan bod en kreeg de mogelijkheid om zijn/haar kunnen te tonen. Iedereen werd hier letterlijk in de spots gezet en had zijn/haar “moment van glorie”.

Deze manier van werken benadrukt het zeer gemoedelijke en familiale karakter van de vereniging. Dat iedereen – van welke origine ook – zich in de club thuis voelt, was van de gezichten af te lezen en is mij echt opgevallen.

Zo ook bij het mooi en pakkend eerbetoon voor Willy dat jullie hadden voorzien. Hij is een voorbeeld voor heel wat sporters in alle sporttakken over de grenzen heen.

Het een rijkdom om zo iemand zo lang aan jullie zijde te mogen hebben. Dat hij de mogelijkheid heeft gehad om zich zo lang passioneel en actief in te zetten, is ook jullie verdienste.

Op dit vlak was het gisterenavond ook een uniek moment.

Mijn felicitaties gaan ook uit naar de coaches/ trainers/ begeleiders. Ik stond verwonderd van hun hoogstaande prestaties en wat zij met een diverse groep jongeren kunnen doen.

Dat zij dit elk jaar weer met de nodige inzet maar ook met het volle plezier voor mekaar krijgen, is bewonderenswaardig.

In de Sportraad ijveren we niet alleen voor zoveel mogelijk sportaanbod in Sint-Niklaas maar ook voor een zo goed mogelijke accommodatie en ondersteuning voor de sporters.

Het deed mij gisterenavond deugd te zien waarvoor wij dit doen.

Het gaat jullie nog allemaal goed en tot op een volgende activiteit.

Met sportieve groeten,

Jean-Paul Geysen

ondervoorzitter Stedelijke Sportraad

Provinciale voorronde 24 en 25 Maart 2018 te Ieper

Zaterdag 24 maart was het weer zover, de tweede voorronde voor onze jongens.

Mathisse, Liam, Rens en Loïc mochten dit weekend als eerste aantreden.

Al onze jongens deden extra goed hun best om een plaatsje te bemachtigen voor het komende Vlaamse kampioenschap. Mathisse was eigenlijk al zeker van zijn plaats voor het Vlaams dus hadden we wat ruimte om eens iets extra’s te proberen. In plaats van zijn krijtsen op de paddenstoel uit te voeren hebben we hem laten werken op het laag paard. Helaas hebben we slecht gegokt en kreeg Mathisse hiervoor 2 vallen aangerekend. Deze vallen zullen wel geen problemen meer opleveren voor het Vlaams want zowel Eddy en Dirk van de Kerels weten dat Mathisse daar klaar voor is. Voor zijn grondoefening zal hij ook nog iets mooier moeten turnen en echt gaan letten op de kleine details want deze kosten hem toch enkele kostbare punten. Mathisse deed zeker zijn best en scoorde toch 68,150 punten op deze wedstrijd wat goed is voor de 27ste plaats. Van onze Rens verschieten we steeds meer en meer. Hij turnde vandaag ook weer een mooie wedstrijd bij elkaar. Ook voor Rens heb ik de volgende boodschap. Probeer toch wat meer af te werken want zo versmijt je kostbare punten. Rens bracht een heel mooie rekoefening en verloor hier bijna geen punten op. Rens kreeg de 28ste plaats met een score van 67,450 en komt daarmee aardig in de buurt van onze Mathisse.

Voor Liam , een eerste jaar wedstrijdturner verliep het ook redelijk goed. Liam heeft nog werk aan rek en ringen. We zagen wel een mooie vooruitgang op paard, grond en sprong. Met nog wat extra training zal Liam er zeker komen. Liam kreeg bij deze wedstrijd een score van 64,850 punten wat goed was voor een 36ste plaats. Onze Loïc deed vandaag ook zeker mee. Ook voor hem was het een knappe prestatie. Met deze basis oefeningen scoorde hij eigenlijk behoorlijk goed. Bij de basisoefeningen ligt de startwaarde heel wat lager dan bij oefeningen voor gevorderden, Loïc turnde bij deze oefeningen een knappe 62,500 punten bij elkaar, goed voor de 43ste plaats. Aan al deze jongens een proficiat want we zijn wel tevreden met deze prestaties. Mathisse en Rens zullen dan ook deelnemen aan het Vlaams kampioenschap.

 

Zaterdag avond, tweede wedstrijd van dit seizoen voor onze Jarne.

Bij de opwarming liep niet alles zoals zou moeten. Een beetje tegenslag hier en daar kon Jarne niet van zijn melk brengen. Jarne turnde een heel mooie wedstrijd. Op de ringen liet hij een mooie kruishang zien, zijn sprong was ook dik in orde. Aan de heren brug liet hij ook zien wat mooi turnen betekend. Aan de rek ging het deze keer iets minder goed, een stilstand in zijn oefening en een val koste hem heel wat punten. Jarne zat er compleet door maar werkte toch zijn oefening verder af. Jarne werd met zijn prestatie van vandaag 3de van Oost-Vlaanderen. Onze dank gaat dan ook uit naar Jurgen en Dirk van turnkring Kerels die Jarne het afgelopen seizoen onder hun vleugels hebben genomen en die ervoor zorgden dat Jarne zo kan groeien in onze turnsport. Alweer een bewijs dat onze samenwerking met De Kerels van Waasmunster dik in orde is en zijn vruchten afwerpt.

 

Zondag 25 Maart.

Vandaag was onze laatste gymnast aan de beurt.

Girie mocht beginnen aan de sprong. Bij de opwarming liep het mis en kwam Girie ten val met zijn hoofd tegen de Pegasus. Een dikke buil en een knie die pijn deed hielden hem er niet van tegen om toch nog een mooie wedstrijd te turnen. Girie turnde zijn oefeningen mooi af. Deze keer is zijn dubbel salto van de ringen echt goed gelukt. Een knappe rek en vloer oefening die gezien mocht worden. Voor het eerste jaar vrij werk heeft Girie wel bewezen dat hij in deze categorie thuis hoort. Punten kunnen we helaas niet mee geven want het systeem van Gymfed was in de war geraakt en de scores klopten van geen kant.

Aan alle jongens een dikke proficiat want het was een heel druk weekend voor hen.

Wedstrijd en turngala op 1 dag is toch wel best vermoeiend.

Doe extra goed jullie best op training en je zal zien dat je kan groeien in deze mooie sport.

Aan Dirk een dank u wel om onze jongens te begeleiden aan hun toestellen.

Verslag Eddy.

Vlaams kampioenschap Acro

Zaterdag 24 maart was een drukke dag voor Marte en Britt.

Na een lange rit kwamen we aan voor het Vlaams kampioenschap Acro.

Onze meisje mochten als eerste de spits afbijten en brachten meteen een mooie oefening.

De jonge dames behaalden een mooie score en wisten hiermee de 11ste plaats te nemen. Na de wedstrijd zijn ze heel vlug richting St-Niklaas gereden voor hun optreden op ons jaarlijkse turn gala?

Deze meisjes mogen oprecht fier zijn met hun wedstrijden.

Verslag Lena

Recrea Acro toernooi

Verslag recreatornooi 18/03/18:
De eerste aan de beurt op het recreatietoernooi waren Kjenta en Jade. Zij turnden een goede oefening enkel jammer van de tijdsfout en de wiebel bij schoudersteun want anders hadden zij een zeer mooie score gekregen. Dit is zeker iets waar ze aan kunnen werken tegen de volgende wedstrijd. Ze kregen voor hun oefening een 11,300 score wat goed was voor  een zilveren medaille, ze werden 17e.
Vervolgens was het de beurt aan Kiana en Lydia. Zij turnden hun beste oefening tot nu toe. Ze waren super tevreden dat ze hun oefening voor de eerste keer zonder tijdsfout hebben afgewerkt,  bij hen is er ook nog zeer zeker ruimte voor verbetering. Ze behaalden een 11,500 en mogen hier zeer zeker trots op zijn. Ze werden 13e en kregen een zilveren medaille.
Als laatste van onze club waren Matilde en Alixe aan de beurt. Zij turnden een heel mooie oefening en kregen een 12.150. Dit was van heel de wedstrijd de 4de plaats dus zij mogen zeer tevreden zijn met hun prestatie.
We zijn heel trots op jullie!
Verslag Kelly

Rust-Roest door de jaren heen

Hierna volgt een kleine samenvatting over het reilen en zeilen van onze club door de jaren heen.

Rust is Roest voor de jeugd,voor de grijsheid zoete vreugd.

Turnkring Rust-Roest heeft een rijk verleden dat teruggaat in de 19e eeuw. Anno 1887 begon men binnen de club de eerste trainingen te geven. De naam Rust-Roest verwijst naar het gezegde “ rust is roest voor de jeugd, voor de grijsheid een zoete vreugd”.

Rust-Roest verdedigt de kleuren wit en groen als symbool van de jeugdigheid, van hoop en vertrouwen in de toekomst.

In het jaar 1951 kreeg de club de titel van Koninklijke turnclub. Doorheen de tijd kende onze club tal van kampioenen voortgebracht waaronder Jerome Riské die in 1952 ons land vertegenwoordigde op de Olympische Spelen te Helsinki. De herenafdeling werd meermaals Belgisch Kampioen.

In het recentere verleden zijn er Bert Janssens en Kris Muyldermans die de club naam en faam bezorgden. Ook onze meisjes moeten niet onderdoen Cindy De Boes en Chiara Thys (zus van Tomas Thys) hebben voor Rust-Roest meerdere titels in de wacht gesleept. In 2010 was Tomas Thys jeugd Olympisch Kampioen en finalist van de World Cup.

Rust-Roest heeft zijn onderdak in de turnhal “De Witte Molen” te Sint-Niklaas en in de sporthal “Temsica” in Temse en dit om al haar leden in optimale omstandigheden te laten trainen onder leiding van deskundige trainers. Bij onze club kan men terecht voor zowel competitie of recrea turnen.

In 1981 sloot Rust-Roest zich aan bij de stedelijke sportraad in Sint-Niklaas.

Meer dan 125 jaar na de start is Turnkring Rust-Roest een begrip in het Waasland waar traditie en vooruitgang hand in hand gaan.

Door de jaren heen is Rust-Roest uitgegroeid van een klein clubje naar een vereniging met +/- 320 actieve leden.

In 2012 werd “Willy Van Wauwe” als oudste trainer van de wereld bekroond. Hij is 92 jaar en staat nog steeds in de zaal

Tomas Thys trad in 2015 voor de laatste keer op tijdens het turngala van zijn club. Hij schuift het turnen nu aan de kant en heeft een contract aangeboden gekregen door de directeur van Cirque du Soleil om een opleiding te volgen voor een show in China.

Yuna Kerckhoven wordt geselecteerd voor het opleidingscentrum Regioclub Sint-Gillis Waas ter voorbereiding tot de Topsportschool.

En in 2016 volgt nu ook Fran Van Daele nu de trainingen in dit opleidingscentrum.

De club start ook met een nieuwe afdeling Fun Dance.

2017 : de club sluit het seizoen 2016-2017 af met een record aan aantal leden, nl. 351.

Maissae Goumanoue wordt geselecteerd voor het volgens van de trainingen in het opleidingscentrum.

Sinds een paar jaar hebben “De Kerels” Waasmunster en “Rust Roest” een gestructureerde samenwerking in de discipline Toestelturnen Jongens.
4 maal per week wordt er samen getraind door gymnasten uit verschillende leeftijdsgroepen, onder leiding van coaches uit beide verenigingen.